Aronia

aronia-1589974_960_720

Owoce aronii

są jedna z naturalnych broni przeciwko najpoważniejszym chorobom cywilizacyjnym. Zawarte w nich witaminy C, E, B2, B9, PP i przeciwutleniacze skutecznie zwalczają nadciśnienie, miażdżycę, schorzenia oczu, a nawet wspierać walkę z nowotworami.

Aronia wspaniale rośnie i owocuje w Polsce. Nasz kraj jest potentatem w uprawie tych krzewów.

Pochodząca z Ameryki północnej aronia należy do tej samej rodziny co jarzębina. Sprowadzenie jej do Europy zawdzięczamy Miczurinowi, słynnemu rosyjskiemu sadownikowi, który wyhodował rozmaite nowe gatunki roślin i miał zapędy do całkowitego przekształcania przyrody.

Aronia zawiera dużo witaminy P. Witamina P to bioflawonoidy czyli substancje fitochemiczne występujące w roślinach, barwniki, które nadają kolor owocom. Pełnią dodatkowo funkcje ochronne – bronią rośliny przed bakteriami, wirusami i grzybami, a także przed szkodliwym działaniem słońca i inwazją insektów.

Kiedy człowiek spożywa bioflawonoidy z owocami i warzywami korzystnie wpływają także w naszym organizmie. Działają jak witaminy i są cennymi przeciwutleniaczami. W aronii występują z tej rodziny następujące składniki: flawonoidy – rutyna i kwercetyna, katechiny, antocyjany i leukocyjany.

Oprócz bioflawonoidów aronia zawiera jeszcze witaminy: C, PP, B2, B9 (czyli kwas foliowy) oraz E. Bioflawonoidy poprawiają wchłanianie i działanie witaminy C, która z kolei wpływa korzystnie na działanie innego przeciwutleniacza – witaminy E. Przeciwutleniacze wspomagają siły obronne organizmu w ochronie komórek przed wolnymi rodnikami, które mogą powodować zmiany degeneracyjne oraz przyczyniać się do powstawania i rozwoju komórek rakowych.

W aronii są także cenne makro- i mikroelementy: wapń, żelazo, miedź, molibden, mangan jod i bor potrzebne do tego, by prawidłowo przebiegały różnorodne procesy w organizmie.

Bioflawonoidy z aronii – przede wszystkim rutyna i antocyjany – działają bardzo korzystnie na naczynia krwionośne. Wzmacniają je, uelastyczniają, uszczelniają ich ściany i regulują przepuszczalność. Bioflawonoidy z aronii przyczyniają się do obniżenia ciśnienia. Poprawiają też pracę najdrobniejszych naczynek krwionośnych. Opóźniają więc postępowanie chorób oczu: jaskry, zaćmy oraz degeneracji plamki żółtej na siatkówce (AMD).

Antocyjany regenerują rodopsynę, barwnik na siatkówce wpływający na jakość widzenia. Antocyjany ograniczają także utlenianie lipidów, obniżają poziom złego cholesterolu LDL, podwyższają natomiast dobry cholesterol HDL.

100 g świeżych owoców aronii zawiera około 45-50 kcal.

23574885705_ffa4b37a7d_b

 Ze składników odżywczych sporą część zajmują:

  • węglowodany (9-10 g), częściowo w postaci naturalnie
  • występujących cukrów (około 4 g),
  • błonnik (około 5-6g),
  • białko (1,5-2g),
  • woda.

 

Sok z aronii

0eb609afc3

Na zimową porę polecamy sok z aronii. Doskonały do zimowych herbat, idealny na rozgrzanie.

Zalecane jest picie około 50 ml soku z aronii dziennie. Taka dawka zapewnia widoczne korzyści z bogactwa witaminowego i mineralnego aronii. Sok z aronii bez przeszkód można stosować przez cały rok.

Bibliografia:

  1. Tokarska-Guzik, Z. Dajdok, M. Zając, A. Zając, A. Urbisz, W. Danielewicz: Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. Warszawa: Generalna Dyrekcja Ochrony Srodowiska, 2012.
  2. Bialek, M., Jarosława Rutkowska, and Ewelina Hallmann. “Aronia czarnoowocowa (Aronia melanocarpa) jako potencjalny składnik żywności funkcjonalnej.” Żywność Nauka Technologia Jakość 19.6 (2012).
  3. Oszmianski, J., P. Nowicka, and P. Rubinski. “Aronia-niedoceniany w Polsce owoc prozdrowotny w profilaktyce otyłości.” Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny 55.07-08 (2011).

Autor: dietetyk, Karolina Smulska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *